Palestras e Seminários

Palestrante: Profa. Dra. Káthia Marçal de Oliveira

Modo: Presencial

Salvar atividade no Google Calendar

Abstract: Smart cities, smart homes, smart cars, smart appliances, and so on; the paradigm of the Internet of Things (IoT) has appeared recently, but it starts to be widely used to address the development of different applications to attend daily activities. Software systems using such paradigm present several challenges for their conception, development and evaluation. Which methodology to use? How to assure the quality of these systems? What to consider in their development process? How to measure them? These and other open questions have stirred academia and industry and are rich source for several years of research. In this presentation, we discuss some of these issues considering the perspective of software engineering and software quality.

Palestra proferida por: Profa. Dra. Káthia Marçal de Oliveira, Professora titular e responsável de Relações Internacionais com a América Latina da Universidade Polytechinique Hauts-de-France (França) onde trabalha desde 2009, Ela possui doutorado (1999) e Mestrado (1995) em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e graduação em Bacharel em Processamento de Dados pela Universidade Federal da Bahia (1993). Trabalhou por oito anos na Universidade Católica de Brasília e participou ativamente da criação e implementação do modelo de Melhoria de Processo de Software Brasileiro MPS.BR. Profa. Káthia M. Oliveira tem experiência nas áreas de engenharia de software, qualidade de software e avaliação da Interação Humano-Computador.